Patrimoni Industrial
Els castellanesos, que vivim en un poble que havia estat històricament de pastors i de contrabandistes i que tenim la sort de veure néixer el Llobregat, riu que va vertebrar la revolució industrial de la Catalunya Central, també vam poder tenir l’honor que Eusebi Güell decidís construir a Castellar de n’Hug, la Fàbrica modernista de Ciment Asland, actualment convertida en Museu del Ciment Asland, l'any 1901. La primera fàbrica industrial de ciment de l’estat espanyol.
Situada al Clot del Moro, al terme municipal de Castellar de n'Hug (Berguedà), va ser la primera fàbrica de ciment industrial de Catalunya i la primera que instal•là forns rotatoris a l'Estat Espanyol i també va disposar del tren més petit de via estreta d'ús públic, actualment reconvertit en el Tren Turístic del Ciment. El carrilet va ser construït per la Companyia General d'Asfalts i Pòrtland "Asland" pel transport de ciment de la fàbrica del Clot del Moro. El recorregut començava a la mateixa fàbrica i anava fins a Guardiola de Berguedà on enllaçava amb els Ferrocarrils Catalans, i on es feien els transbords de ciment i també d'altres mercaderies.
La fàbrica restà operativa fins a l'any 1975 i des del 1992, acull el Museu del Ciment, adscrit al Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya i que l'any 2005 va ser declarat Bé Cultural d'Interès Nacional.
Va ser també el primer complex fabril ubicat a la capçalera del riu Llobregat amb la finalitat de produir ciment a partir dels recursos naturals d'aquesta part de la comarca del Berguedà, com són la pedra calcària, el carbó de les mines del Catllaràs i l'energia hidràulica del riu Llobregat que generaria els 2500 cavalls de potència requerits per la fàbrica.
Eusebi Güell, juntament amb altres empresaris com Joaquim d'Abadal i Calderó, propietari de terrenys al Clot del Moro, Manel Arnús i Lluís Ferrer-Vidal fundaren l'any 1901 l'empresa General de Asfaltos y Portland, Asland, S. A. i iniciaren el procés de construcció de la fàbrica. El nom Asland es deriva de les paraules Asfalt i Pòrtland.
La construcció es realitzà entre 1901 i 1904, i fou molt complexa, ja que no hi havia bones infraestructures de transport. Per aquest motiu es realitzà tota l'obra de fàbrica desmuntant 60.000 metres cúbics de roca in-situ per cobrir 5.100 metres quadrats de fàbrica esglaonats en 13 pisos.
La fàbrica del Clot del Moro està construïda aprofitant la pendent de la muntanya per minimitzar els costos d'energia i esforços en el transport, i s'organitzà en 13 nivells des de la zona superior de la pedrera fins a l'espai inferior de magatzem i transport. Inicialment projectada en dues fases, una vegada la primera fase va estar en funcionament es desestimà l'ampliació.
Des del punt de vista arquitectònic destaca la seva adaptació a la topografia, al procés industrial i a la ubicació dels recursos energètics. També destaca l'ús de la volta catalana de maó pla de dos o tres gruixos sobre esveltes armadures metàl•liques recolzades sobre murs i pilars, com element conformador de les cobertes, aspecte que es consultà amb l'arquitecte Rafael Guastavino, que llavors estava difonent aquesta pràctica als Estats Units.
http://www.turismecastellardenhug.cat/site/index/ca/ct-menu-item-14/ct-menu-item-22#sigProIdbace7732eb